loading...
نهال فروشی پالیز
palizx بازدید : 59 پنجشنبه 18 دی 1399 نظرات (0)

 

مهمترین ویژگی نهال بادام فرانیس؟

نهال بادام فرانیس از ارقام اصلاح شده روز دنیا به شمار می رود. به طوری که می توان گفت این گونه از بادام در بین بادام های جهان جز بهترین ارقام دیر گل کاغذی است. این محصول در کشور ما نیز در چند سال های اخیر کاشته شده و با شرایط جوی این منطقه سازگاری خوبی نشان داده است. برای آشنایی با آن سعی می کنیم در این مطلب به دو بخش اصلی یعنی؛ مهمترین ویژگی نهال بادام فرانیس و در بخش دوم به نحوه رسیدگی و عمل آوری این نوع بادام اشاره کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

 

مهمترین ویژگی نهال بادام فرانیس

عمر مفید: با توجه به بررسی های انجام شده در این زمینه مشخص شد که عمر مفید نهال بادام فرانیس حدود ۳۵ تا ۴۵ متغیر است. این میزان البته بستگی به شرایط و موقعیت کاشت آن دارد.

رنگ میوه: میوه آن شفت و به رنگ سبز است که از کرک های فراوانی پوشیده شده است و نیز مغز آن نیز از یک لایه به رنگ قهوه ای پوشیده شده است

تاریخ رسیدن میوه:باید گفت که زمان گلدهی نهال بادام فرانیس حدودا ۲۰ روز بعد از ارقام معمولی بادام است. گل های این نوع درخت سفید و صورتی رنگ است و در فصل بهار قبل از باز شدن جوانه های برگ گل ای آن ظاهر می شود؛ و میوه آن حدودا در شهریور ماه است.

ارتفاع درخت: ارتفاع نهال بادام فرانیس در شرایط و موقعیت مناسب به ۶ الی ۸ متر می رسد، اما این میزان در کشور ما با توجه به ویژگی های آب و هوایی از ۴ متر تا ۶ متر متغیر است.

 

نهال بادام فرانیس

میزان باردهی نهال بادام فرانیس: میوه این نوع درخت را می توان بعد از رسیدن به صورت خشک برداشت کرد. متوسط برداشت نهال بادام فرانیس از هر هكتار حدود ۵/۱ تن و متوسط برداشت از هر هكتار باغات دیم ۸۰۰ كیلو می باشد. البته این مقدار برداشت بستگی به نوع درخت و میزان رسیدگی به موقع دارد.

تحمل سرمای زمستانی و تحمل گرمای تابستان: یکی از عواملی که بر محصول این درخت تاثیر زیادی می گذارد سرماهای دیر رس بهاره است و این قضیه به علت شکوفه دادن زود هنگام نهال بادام فرانیس می تواند باعث محدودیت کشت آن در کشور ما شود. میزان تحمل گرمای تابستانه آن نسبت به سرمای بهاره و زمستانه آن بیشتر است و می تواند دمای بالای ۳۵ درجه را نیز تحمل کند.

 

نهال بادام فرانیس

نحوه رسیدگی و عمل آوری نهال بادام فرانیس؟

شرایط محیط کاشت: نهال بادام فرانیس باید در خاک با زهکشی خوب به عمل آید، این نوع بادام در انواع خاک ها قابلیت رشد را دارد به عنوان مثال؛ خاک لومی، شنی یا خاک روسی؛ اما بهترین و مناسب ترین نوع خاک برای رشد این درخت خاک با PH حدود ۵/۶ است.

فواصل کاشت:فواصل کاشت نهال بادام فرانیس نیز بسته به موقعیت زمین و شرایط بارندگی و نیز در زمین های مسطح و غیر شیبدار حدود ۵*۴ می باشد و در هر هکتار می توان حدود ۵۰۰ اصله نهال از آن را کشت کرد.

نیاز به آبیاری: به طور معمول یک هکتار از این نوع بادام به میزان ۶ تا ۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد. بهترین زمان برای آبیاریبادام فرانیس ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه است.

 

نحوه عمل آوری نهال بادام فرانیس

نیاز به سمپاشی: از مهمترین آفاتی که بر روی نهال بادام فرانیس ظاهر می شود، لکه های آجری بادام است. این آفت روی برگ بادام نخست بار به صورت لکه هایی به رنگ سبز ظاهر می شود؛ و به مرور به رنگ قرمز آجری تغییر پیدا می کند. بهترین راه برای پیشگیری از آن جمع آوری برگ های ریخته شده در سطح خاک و سوزاندن آنها در اواخر پاییز است و همچنین سم پاشی با مواد بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش و قبل از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

هرس: بهترین و سودمندترین روش برای بالا بردن میزان باردهی نهال بادام فرانیس هرس به موقع آن است. هرس مختصر و سودمند این درخت بهتر است اما انجام نادرست آن می تواند باعث خسارات زیاد به درخت شود. بهترین کار کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه است.

همانطوری که می دانید بیشترین سطح زیركشت و تولید بادام در ایران مربوط به شهرستان سروآباد است. برای تهیه این محصول مفید و کارآمد بهتر است به این شهر سفر کنید. البته این محصول را می توانید از فروشگاه های موجود در سطح شهر و نیز وب سایت های اینترنتی با ارزان ترین قیمت تهیه کنید.

 

نحوه هرس نهال بادام فرانیس

 

palizx بازدید : 37 دوشنبه 06 مرداد 1399 نظرات (0)

نهال زرشک بی دانه

معرفی نهال زرشک بی‏ دانه :

نهال زرشک بی دانه گیاهی است بومی مناطقی از جمله نیمه‏گرمسیری و مناطق معتدله. در کشور ما کشت آن در نواحی مختلف به طور مثال استانهایی نظیر خراسان جنوبی، استان تهران، استان کرمان، استان اصفهان و غیره قابل کشت است. از خصوصیات درخت ساقه‏های خاردار آن می‎باشد. ارتفاع درخت تا ۴ متر می‎رسد. عملکرد درخت در هکتار نهال زرشک بی‎دانه حدودا به دو تن در هکتار می‎رسد. فواصل کاشت نهال زرشک بی‎دانه را ۴*۴ در نظر می‎گیرند. رنگ میوه نهال زرشک بی‎دانه نیز قرمز است. از خصوصیات درخت این است که هر چقدر سن درخت زرشک زیادتر شود در نهایت محصول تولیدی آن به تدریج افزایش می‎یابد. به عبارت دیگر عمر مفید نهال مناسب و تقریبا زیاد است. میزان باردهی درخت از سال چهارم شروع می‌شود و میزان باردهی رفته‎رفته زیاد می‌شود. طبیعت میوه نهال زرشک بی‏دانه سرد و خشک است. تاریخ رسیدن میوه زرشک بی‎دانه اوایل پاییز می‎باشد. عمل گرده‏افشان قبل از اینکه گل‎های زرشک باز شود صورت می‎گیرد. هرس نهال زرشک بی‏دانه معمولا در فصول پاییز و زمستان و ماه‎های آبان تا بهمن صورت می‎گیرد. این هرس بیشتر جهت آراستن شاخه‎های خشک زرشک انجام می‌شود. از شرایط محیط کاشت می‎توان این مطلب را اشاره نمود که تحمل گرمای تابستان آن در صورتی‎که آب مورد نیاز تامین گردد خوب است و همچنین تحمل سرمای زمستانی آن نیز مطلوب ذکر شده است.

زرشک بی دانه

نهال زرشک بی‎ دانه

آبیاری نهال زرشک بی دانه :

نهال زرشک بی‎ دانه نسبت به کمبود آب مقاومت مطلوبی دارد. چنانچه نیاز به آبیاری به درستی تامین گردد در مرحله برداشت با میوه‎های درشت‎تر و خوش‎طعم‎تر مواجه خواهیم شد. پرورش‏دهندگان زرشک بر این عقیده‏اند که اگر آبیاری در هنگام گلدهی، مخصوصا اگر آبیاری در حد اشباع کامل محیط ریشه باشد، باعث خواهد شد که گلهای گیاه ریزش پیدا کنند. از طرفی عدم آبیاری در زمان گلدهی از روییدن شاخه‏های فرعی جدید و نو جلوگیری به عمل می‎آورد. در برخی مناطق در فصل بهار و تا ابتدای ماه خرداد باید از آبیاری زرشک خودداری کرد تا محصول بهتری تولید شود. نهال در برابر آبیاری با آبهای شور تحمل و ایستادگی خوبی دارد، این در حالی است که آبیاری زرشک با آب‎های خیلی شور باعث کاهش رشد گیاه و عملکرد نهایی آن می‎شود. اگر خاک مورد کشت نهال سبک باشد، آﺑﻴﺎری آن در ﺳﺎل ابتدایی ﺑﺎ مقدار ﻛﻢ در ﻫﺮ ﻧﻮﺑﺖ انجام می‎گیرد، اما باید تعداد دفعات آبیاری ﺑﻴﺸﺘﺮ باشد و یا ﻓﻮاﺻﻞ زﻣﺎﻧﻲ آبیاری ﻛﻮﺗﺎه‏ﺗﺮ و زودتر صورت گیرد.  ﺑﻪ طور مثال آبیاری به‌صورت ﻫﻔﺘﮕﻲ انجام شود. اگر ﮔﺮﻣﺎی هوا شدت یافت، می‎توانیم ﻫﺮ ﭘﻨﺞ روز ﻳﻚمرتبه آبیاری را انجام دهیم. به طور معمول در سالهای اولیه کشت نهال زرشک بی‎دانه، باید هر ۷ تا ۸ روز و در سال‌های بعد از آن، میزان آبیاری هر ۱۲ تا ۱۵ روز صورت گیرد. همچنین این گیاه به آبیاری با آب‎های شور مقاومت خوبی دارد اما می‎تواند سبب کم شدن محصول تولیدی هم گردد.

زرشک بی‏ دانه

نهال زرشک بی‏ دانه

کوددهی نهال زرشک بی دانه  :

قبل از اینکه نهال زرشک بی ‎دانه را بکاریم می‎توانیم تقریبا  مقدار۲۰ تا ۳۰ تن کود حیوانی و مقدار ۲۰۰ کیلوگرم کود فسفات آمونیوم در یک هکتار را به زمین بیافزایم و آنگاه زمین را شخم عمیقی بزنیم. در صورت ضرورت یک شخم سطحی هم زده شود و با دستگاه لولر عمل تسطیح نیز انجام می‎گیرد. چنانچه قبل از احداث باغ از کود نکرده باشیم می‎توانیم در هر یک از گودال‏ها مقدار ۵۰ گرم کود فسفات آمونیوم به همراه مقداری کود حیوانی که حتما باید پوسیده باشد اضافه نمائیم.

زرشک بی‏ دانه

نهال زرشک بی‏ دانه

آفات و بیماری‏های مهم نهال زرشک بی دانه :

از مهمترین و اصلی‎ترین آفات نهال زرشک بی ‎دانه می‎توان آفات سن زرشک، همچنین آفت خطرناک شته زرشک و نیز حمله پروانه‏ها از جمله پروانه تخم انگشتری یا پروانه برگخوار و از دسته کنه‎ها می‎توان کنه قرمز زرشک را نام برد.  همچنین از مهم‎ترین بیماری‎های رایج نهال زرشک بی‎دانه می‏توان به قارچ‏ها مانند بیماری قارچ زنگ سیاه گندم زرشک و همچنین قارچ سفیدک گیاه زرشک را متذکر شد. در صورت بروز خسارات شدید، نیاز به سمپاشی جهت مبارزه با آن توصیه می‎شود.

مضرات احتمالی مصرف زیاد زرشک:

مصرف بیش از اندازه زرشک ممکن است سبب نفخ در فرد گردد.

افرادی که دچار سرفه هستند در چنین مواقعی باید از مصرف زرشک پرهیز نمایند یا اینکه در حین مصرف مقداری عسل همراه با آن میل نمایند.

عصاره گیاه زرشک و مصرف آن برای مادران باردار و همچنین شیرده توصیه نمی‎گردد.

اگر آن را به میزان زیاد مصرف نماییم ممکن است با ناراحتی‎های همچون معده و روده مواجه شویم.

palizx بازدید : 570 دوشنبه 06 مرداد 1399 نظرات (0)

معرفی نهال گوجه سبز نخجوان:

میزان باردهی درخت گوجه سبز نخجوان حدودا ۴۰ تن در هکتار محاسبه شده است که بعد از سپری شدن سال ابتدایی میزان باردهی آن افزایش چشمگیری خواهد گذاشت. فواصل کاشت نهال را  عموما در زمین‎های مسطح و بدون شیب ۴*۴ در نظر می‌گیرند. گلدهی نهال گوجه سبز نخجوان با توجه به عواملی نظیر اقلیم و شرایط آب و هوایی گوناگون است. ارتفاع درخت نهال گوجه سبز نخجوان تقریبا ۳ تا ۵ متر محاسبه می‎گردد. از خصوصیات درخت جهت کشت نیز می‎توان به ارتفاع مناسب و بعضا کوتاه آن اشاره نمود. عملکرد درخت در هکتار ۳ تا ۵ تن برآورد می‌شود. عمر مفید درخت بین ۴۰ تا ۵۰ سال بیان می‌شود. تاریخ رسیدن میوه بهار است. رنگ میوه نهال گوجه سبز نخجوان همانند بسیاری از ارقام متداول گوجه سبز، سبز مایل به زرد می‎باشد. این درخت به دو نوع هرس احتیاج دارد که هرسی به نام فرمدهی آن را فصل تابستان و هرسی با نام باردهی را در اواخر زمستان باغداران محترم باید انجام ‎دهند. عمل گرده‎افشان قبل از باز شدن گل صورت میپذیرد.

آبیاری  گوجه سبز نخجوان:

نیاز به آبیاری نهال گوجه سبز نخجوان باید هفته‌ای دو مرتبه به شکل عمیق انجام گیرد. آبیاری مناسب و صحیح باعث رشد و میوه‎دهی مطلوب همراه با تولید میوه‌های پرآب می‌شود. اگر آبیاری سطحی صورت بگیرد، باعث می‌شود اکثریت ریشه‎ها در سطح نزدیکی خاک رشد کنند که چنین رشدی مطلوب نمی‎باشد و راندمان بهره‎وری این درخت نیز کاهش قابل توجه‎ای می‎نماید.

شرایط محیط کاشت نهال گوجه سبز نخجوان:

از نظر شرایط محیط کاشت باید این مطلب را عنوان نمود که تحمل سرمای زمستانی آنها تا حدود ۳۰- درجه سانتیگراد است. اگر آبیاری آن به صورت مداوم و منظم اجرا گردد، تحمل گرمای تابستان آن نیز مناسب است. نهال گوجه سبز نخجوان را باید در مکان‎هایی با تابش کافی و وافی نور مستقیم آفتاب بکاریم، چون نهال گوجه نخجوان با مکان‌های سایه تناسب مطلوبی نخواهد داشت. به عبارت دیگر حداقل باید ۸-۶ ساعت نور مستقیم در محیط برای رشد مطلوب آن وجود داشته باشد. هرچند نهال گوجه سبز نخجوان خاکهای غنی با زهکش مناسب را ترجیح می‎دهد، اما نیابد از این مطلب غافل شد که اگر زهکش خاک مناسب باشد، می‎تواند تقریبا هر نوع از خاک را تحمل نموده و در آن رشد مطلوبی را بنمایاند. جهت کاشت نهال گوجه سبز نخجوان می‎توان از مخلوط خاک‎های معمولی و خاک برگ همراه با ۱۰ درصد شن استفاده نمود.

نهال گوجه سبز نخجوان

درخت گوجه سبز نخجوان

آفت و بیماری نهال گوجه سبز نخجوان:

آفاتی که به نهال گوجه سبز نخجوان آسیب وارد می‎کنند می‌توان به آفاتی نظیر شته، کنه‌های گیاهی، شپشک‌های گیاهی اشاره نمود. همچنین از بین بیماری‌های متداول نیز می‎توان به انواع بیماری‌های قارچی لکه برگی و باکتریایی، پوسیدگی‎هایی چون پوسیدگی قهوه‌ای گل و پوسیدگی میوه‌های جوان و پوسیدگی طوقه عنوان نمود. در صورت نیاز به سمپاشی برای مبارزه و کنترل آفاات و بیماری‎ها می‎توان از آفت‎کش و سموم مناسب به منظور دفع آنها بهره جست.

انواع آسیب‎دیدگی‏های رایج نهال گوجه سبز نخجوان:

آفت‎زدگی: در این حالت به وضوح می‎توان وجود آثار فعالیت آفت و خسارت آن را مشاهده نمود. در شکل زیر به راحتی می‎توانید خسارت آفت به گوجه سبز را با چشم غیرمسلح ببینید.

نهال گوجه سبز نخجوان

گوجه سبز آفت‎زده

آسیب‎دیدگی فیزیکی یا مکانیکی: در این حالت گوجه سبز با خسارتی نظیر ترک‎خوردگی، پارگی یا لهیدگی پوست و گوشت میوه در اثر بروز صدمات فیزیکی مواجه می‎شوددر شکل زیر نیز می‎توانید به وضوح این حالت را مشاهده نمایید.

نهال گوجه سبز نخجوان

آسیب‎دیدگی گوجه سبز نخجوان

 

بدشکلی: هنگامی که گوجه سبز از شکل طبیعی خود خارج شود به طور مثال دو قلو یا چند قلو شود. برای درک این مفهوم به تصویر زیر دقت نمایید.

اثر به جا ماندن باقی‎مانده سموم بر روی گوجه سبزاگر باقی‎مانده سموم دفع آفات گیاهی که برای گوجه سبز به کار می‎بریم بر روی گوجه بماند سبب تغییر رنگ آن می‌شود، پس چه بسا بهتر است که صبر نماییم تا دوره کارنس (مدت زمان اثر سموم) به خوبی سپری شود تا در نهایت میوه تولیدی ما خوش رنگ و خوش طعم گردد.

palizx بازدید : 74 یکشنبه 05 مرداد 1399 نظرات (0)

نهال انجیر گلابی

نهال انجیر گلابی از جمله نهال های منحصر به فردی می باشد که به دلیل برخورداری از ویژگیهای ایده آل یکی از محبوبترین نهال ها در بین باغداران شناخته شده است. این نهال در طی سه فصل متفاوت اقدام به ارائه‌ی محصول به میزان چشمگیری خواهد نمود. از این جهت در بین باغداران و نهالستان ها به انجیر سه فصل نیز معروف می باشد. با استفاده از این نهال شما می توانید در سه فصل بهار ، پاییز و تابستان از میوه ی لذیذ انجیر برخوردار شوید.

انجیر گلابی

نهال انجیر گلابی

خصوصیات نهال انجیر گلابی :

هر درختی برای رشد مناسب نیاز به برخی از رسیدگی ها خواهد داشت. برخی از این رسیدگی ها به دلیل خاص بودن نهال، جز خصوصیات درخت محسوب می شود. خصوصیات درخت انجیر گلابی نیز در ارتفاع درخت ، برگ درخت، میزان باردهی و … خلاصه شده است. ارتفاع درخت انجیر گلابی ۲ الی ۴ متر خواهد بود. البته میزان تاج در نهال انجیر گلابی تا حدود ۵ متر نیز خواهد رسید. شاخه های این نهال به صورت در هم پیچیده خواهد بود. همچنین برگ های بزرگ این نهال جز خصوصیات آن بشمار می آید. اغلب سایز برگهای نهال انجیر گلابی بین ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر متغیر می باشد. نهال انجیر گلابی دوستدار مناطقی با آب و هوای گرمسیری هستند. تحمل سرمای زمستان در این درختان گاها ۱۲ درجه زیر صفر می باشد .البته تحمل گرمای تابستان نیز برای این نهال ها اغلب زیر ۴۰ درجه بالای صفر خواهد بود. گرمای شدید می تواند سبب کاهش میزان باردهی درخت و در نتیجه از بین رفتن میوه ها گردد. دمای ایده آل برای رشد مطلوب این نهال ها ۲۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد خواهد بود. نیاز به آبیاری در این نهال ها اغلب به صورت بارندگی رفع خواهد شد. اما در تابستان هایی که از گرمای زیادی برخوردار هستند ، نیاز به آبیاری به طرق مختلف بسیار ضروری و مهم می باشد. نیاز به سم پاشی نیز از مراقبت های پس از کاشت محصول می باشد. برای دسترسی به میوه های با کیفیت باید از آسیب رساندن آفات به این میوه ها جلوگیری به عمل آورد. عامل گرده افشانی در نهال انجیر گلابی حشره ای بسیار ریز به نام پلاستوفاگا می باشد که در بسیاری از موارد در صورت عدم رسیدگی مناسب توسط برخی از مورچه ها که آفات این نهال ها به شمار می آیند، شکار می شوند.

انجیر گلابی

نهال انجیر گلابی

شرایط محیط کاشت نهال انجیر گلابی :

از اصلی ترین عوامل در کاشت نهال انجیر گلابی و یا هر نهال دیگر در نظر گرفتن بستر مناسب برای رشد نهال خواهد بود. گاها بیشتر نهالهای انجیر در اغلب خاک های مناسب از رشد ایده آلی برخوردار خواهند بود. در نظر گرفتن فواصل کاشت مناسب نیز بر روی رشد ایده آل و مطلوب این نهال ها بسیار موثر می باشد. فواصل کاشت ۴ * ۴ و یا ۴*۵ بسیار مناسب می باشد. هرس نمودن در این نهال ها برای دو منظور فرم دهی و همچنین برخورداری از میزان باردهی درخت در تناژ بالا ، صورت خواهد پذیرفت. عمر مفید نهال انجیر گلابی ۳۰ سال به صورت اقتصادی خواهد بود. برخی از این نهال ها زود بارده هستند که در طی سال اول کاشت به بار نشسته و از محصول بسیار مناسبی برخوردار می شوند. عملکرد درخت در هکتار برای این درختان ، در حدود ۷ تن بوده است. این میزان از میزان باردهی درخت عالی و منحصر بفرد می باشد. کوددهی مناسب و سر وقت موجب می شود که میزان باردهی و همچنین کیفیت و مرغوبیت محصول افزایش یافته و مورد توجه قرار گیرد.

انجیر گلابی

نهال انجیر گلابی

خصوصیات میوه در نهال انجیر گلابی :

همانطور که از نام این محصول بر می آید، میوه های این نهال به شکل گلابی می باشد. این میوه از طعمی آبدار و کم نظیر برخوردار است. رنگ میوه در این نهال اغلب ترکیبی از رنگهای سبز ، زرد و قرمز خواهد بود. این هارمونی رنگ بر جذابیت این میوه می افزاید. تاریخ رسیدن میوه همانطور که ذکر شد در سه فصل متفاوت ، متنوع خواهد بود. اکثر باغداران از شهریور ماه برای برداشت این محصول اقدامات لازم را انجام می دهند . در برخی از موارد این برداشت روزها به طول می انجامد. این انجیر به دلیل ظاهر متفاوت و همچنین طعم لذیذ و خوشمزه ، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.    

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 195
  • بازدید سال : 1,147
  • بازدید کلی : 2,724